Govert & Elly in Mexico

De eerste chemo-ronde

Ons programma bestaat in principe uit 24 dagen. Maandag 30 januari noemt men in ons programma dag -13 en dan telt men zo terug naar dag 0. Dag 0 valt dan op zondag 12 februari, de dag waarop ik de stamcellen middels infuus weer terugkrijg (Rebirth). En daarna telt men verder, dag +1, +2 t/m dag 10. Dan zit het erop en kun je weer naar huis als alles goed is.

Dag -13 was dus maandag 30 januari, de dag van de diverse voorbereidende onderzoeken, zie het voorgaande verhaal.

Dag -12 en -11 zijn 2 chemo-dagen. Beide dagen 's morgens om 8.00 uur aan de chemo. De chemo is bedoeld om het immuunsysteem alvast wat aan te vallen en deels kapot te maken. Per infuusdag krijg je 2 flacons pre-medicatie, 2 flacons met chemo, 1 flacon after-medicatie en vooraf, tussendoor en achteraf een flacon spoeling. Totaaltijd ongeveer 4,5 uur.

Tijdens en na deze behandeling moet je zoveel mogelijk (minimaal 3 liter) water drinken zodat de chemo weer goed wordt afgevoerd door vaak naar het toilet te moeten. Gewaarschuwd wordt voor bijwerkingen en daar hebben ze dan weer allerhande medicijnen voor beschikbaar. Onvoorspelbaar is wie last krijgt en in welke mate. In het begin (beide dagen) had ik geen last.

Echter tegen de avond kreeg ik wel steeds meer last. Buikpijn, trillende benen, gevoel van overgeven, misselijkheid en gewoon een algeheel slecht gevoel van het hele lichaam. Lang geleden dat ik me zo slecht heb gevoeld. Chemo is dus gewoon echt rotzooi, maar wel nodig voor deze behandeling. Gelukkig was dit beide keren aan het eind van de nacht weer nagenoeg over, wellicht gelijktijdig met het uitplassen van de laatste chemoresten.

Vanaf nu krijg ik tot volgende week donderdag dagelijks 2 injecties (in het appartement) en de nodige medicijnen die mijn stamcellen in het beenmerg explosief doen vermeerderen zodat deze uittreden en in mijn bloed terecht komen. Als alles goed is worden deze dan donderdag 9 februari "geoogst". Daarover later meer.

Het overige goede nieuws is dat het hier vandaag 29 graden is en dat het na het weekeinde royaal boven de 30 graden gaat. We krijgen er niet alles van mee, maar toch. Dadelijk samen boodschappen doen, wie had dat ooit gedacht...

Wordt vervolgd...

Marijke van Es

Wat een heftige behandeling. Eerst het diepe dal in moeten om er daarna weer langzaam uit te kunnen klimmen.
We leven mee en denken zeer geregeld aan jullie.
Sterkte de komende zware dagen

Petra

Hey Govert en Elly,

Fijn om zo een beetje op de hoogte te blijven van jullie ervaringen. Zo'n chemo is natuurlijk troep en heftig maar inderdaad voor het goede doel...
Heel veel succes verder en we blijven jullie volgen.

Hartelijke groeten,

Petra en fam

ood

fijn dat jullie niet steeds binnen hoeven te zitten, dan kunnen jullie tenminste ook iets samen doen. Al is het maar samen boodschappen doen.
Tenminste als je je goed genoeg voelt Govert.
De kop is eraf. Succes met de volgende behandelingen

Buurman

Hoi Govert , en Elly

Ik zie op de foto dat je nog lacht , en wat het gevoel van de chemo betreft.
Dat gevoel heb ik altijd , als wij samen ook de nodige 3 liter vocht op hebben.
Dat geheel ter zijde , hou je taai ik denk aan je .
Gr Iwan

Ederveen

Wel heftig om te lezen allemaal maar jullie weten waar je het voor doet!!

Winfried

Stoer! Kaars voor je brand hier volop! Succes!

Nelleke Vonk

Zo dapper. Diep respect voor jullie. Lieve groet, Nelleke

Heidi, irend

Hoi Govers en Ellie, wat fijn dat ik via Heidi en Hilde op de hoogte blijf van jullie verblijf in Mexico, Dapper hoor van jullie 2 en ook fijn dat je nog kunt geniette van het mooie weer en ook bolsius brandt hier volop!Lieve groet!!!xxx

fam wipprecht

Hoi Elly en Govert, nou dat gaat al als speedy gonzales daar in Mexico! veel succes en we denken aan jullie en aan lise en remco ook natuurlijk! groetjesXXXX

Nicolette Arts

Govert en Elly, heel veel sterkte bij deze zware kuur en alvast bedankt dat we het mogen volgen op deze manier. Groeten van Jos en Nicolette Arts

Leny

Hallo Govert en Elly.
Wanneer er in je omgeving mensen ziek zijn en worden behandeld dan zijn wij steeds verbaast wat de medische wetenschap allemaal kan doen. Ook diegene die het ondergaat is ontzettend sterk en moedig. Petje af Govert. Elly jij staat als n blok achter Govert en samen met jullie kinderen komen jullie door deze periode heen.
Is de warmte goed te hebben daar. Hier in Boxmeer is de vrieskou verdwijnen nog geen Elfstedentocht in aantocht, maar wie weet. De Carnaval staat voor de deur dus ook de Metworst en dan is het fijn als de temperatuur wat hoger is.
Heel veel sterkte voor de komende dagen en dat het iedere dag een beetje beter gaat.
Groetjes van Wim en Leny.

Henk en Lilian

Hey Govert en Elly,
Heel veel sterkte daar in het verre Mexico, hopelijk gaat het allemaal goedkomen.
Fijn dat we op deze manier met jullie kunnen meeleven.
Hou jullie haaks...
Dikke knuffel van ons allemaal

Jan en Ingrid

Een zwaar begin van je behandeling Govert maar met Elly naast jou gaat dat lukken. Respect voor jullie beide maar zeker ook voor Remco en Lise super!! Er brand hier een kaars voor jullie!????Lieve groet van ons X

Mirjam

Hé Govert, wat lees ik nou....boodschappen doen?? Gekker moet het niet worden hè.......jij krijgt een complete metamorfose! Zal Elly wel blij mee zijn????
Nee, zonder gekheid nou......je bent een topper en Elly ook, dikke kus????

Mirjam

Hahaha......dat waren geen vraagtekens hoor in mijn berichtje maar lachebekjes, want.....een dag niet gelachen is een dag niet geleefd en ook dat is belangrijk in deze tijd!

Carla

Hoi Elly en Govert heel veel sterkte daar in Mexico , met deze zware kuur. We denken aan jullie , hou je taai.

Debby

Jeetje! Spannend hoor!
Heel veel sterkte daar en hopelijk in gezonde staat weer terug. Kunde gullie dan nog ekkes carnaval goan viere wah!!