Govert & Elly in Mexico

Dag -3 t/m dag 0.

Hallo, hier zijn we weer met een nieuw verslag van de afgelopen 4 dagen (dag -3 t/m dag 0). Dit waren in elk geval 4 dagen met een druk programma en enkele belangrijke momenten tijdens de gehele behandeling.

Dag -3 (donderdag 9 februari) was de dag van de aferese, het zogenaamde "oogsten" van de stamcellen. Middels ruim een week lang elke dag 2 injecties zijn mijn stamcellen als het goed is explosief opgekweekt in het beenmerg en uitgetreden in mijn bloed. Die worden vandaag afgenomen via een soort dialyse-apparaat. Je wordt daar met een infuus dubbel op aangesloten, het ene infuus (rechteram) leidt het bloed naar de machine, het andere infuus (linkerarm) leidt het bloed weer uit de machine mijn lichaam in. De machine filtert en centrifugeert dan zoveel mogelijk stamcellen uit mijn bloed. Mijn bloed is in zijn totaliteit bijna 5 keer door die machine gegaan, ik heb daar zo 4 uur en 3 kwartier in dezelfde positie moeten liggen.

Gelukkig wel een film kunnen kijken op de laptop, het viel eigenlijk helemaal niet tegen en er is ook geen sprake van bijwerkingen, hooguit wat duizelig daarna. Ogenschijnlijk was de oogst in elk geval niet slecht, officiële aantallen van de geoogste stamcellen horen we later.

Tegen dag -2 en -1 (vrijdag 10 en zaterdag 11 februari) zag ik wel wat meer op. Dit zijn namelijk nogmaals 2 chemodagen en van de eerste 2 chemodagen (dag -12 en dag -11) ben ik daarna flink beroerd geweest. Deze chemo maakt het bestaande immuunsysteem nog verder kapot zodat ik daarna middels de stamcel-terugplaatsing zelf een nieuw en dus gezond immuunsysteem op kan bouwen. Van de 1ste dag chemo ben ik wederom behoorlijk ziek geweest, met name 's avonds en 's nachts.

Maar wonderbaarlijk ben ik van de 2de dag chemo nauwelijks meer ziek geweest. Vette meevaller dus. Bovendien hebben we vandaag ook de hoeveelheid gewonnen stamcellen doorgekregen. Per kilogram lichaamsgewicht hebben ze er 1 minimaal 1 miljoen nodig. Ik weeg 92 kilogram dus hebben ze er 92 miljoen nodig. De oogst bleek echter meer dan het 5-voudige te zijn, namelijk 530 miljoen. Goede score dus!! Ik vraag me wel af hoe dat ze die dingen tellen?

En dan is het zondag dag 0, precies op de helft van ons verblijf worden de stamcellen die ze afgelopen donderdag hebben afgenomen weer teruggeplaatst (wederom infuus). Belangrijk moment, de officiële rebirth, en daar laten de heren doktoren en overige begeleiding zich dan ook graag bij zien. Wat tijd betreft stelde het wat mij betreft niets voor. Het was binnen een kwartiertje gepiept.

Wachtend op de rest heb ik PSV nog (live dus) zien winnen van Utrecht, minder belangrijk allemaal maar wel leuk. Tijdens het aansluiten van het infuus hadden we ook nog even live contact (FaceTime) met onze kinderen en aanhang en het gezin van mijn broer. Zij waren vandaag in de Efteling en openden op dit moment een fles champagne. Samen geproost, zeer leuk!! Van links naar rechts: Caroline en Fem, Remco, Sabrina, Lise, Quinn. En de maker van de foto is mijn broer Vincent.

Het is ook goed gegaan met de gehele groep, alle 6 hebben we de zogenaamde rebirth succesvol gehaald. Reden voor taart met kaarsjes en een groepsfoto.

Vanavond gaan we samen nog een keertje uit eten, daarna begint waarschijnlijk snel de zogenaamde neutropene fase. Mijn immuunsysteem is dan voor ongeveer 80 % weg en de teruggeplaatste stamcellen moeten zich gaan vermeerderen en een nieuw immuunsysteem op gaan bouwen. Ik moet dan geen infecties of wat dan ook oplopen en dus min of meer in quarantaine in ons appartement. Gewapend met voldoende films en boeken moet dit gaan lukken.

Wordt vervolgd.

Groeten, Elly en Govert.





Reacties

Reacties

Nelleke Vonk

O wat heerlijk dit te kunnen lezen. Zo dapper, jullie allemaal. Veel succes met het vervolg. Dikke knuffel xxx

Hilde en Theo

Govert wat een geweldig nieuws nu maar duimen dat er geen infecties komen.
Weet dat we aan jullie denken en wensen jou en Elly veel succes.
?????????????
Lieve groeten Theo en Hilde

dorothe

goed nieuws allemaal
geweldig
goed uitrusten.Werkt positief op het herstel.
Heel veel groetjes vanuit Overloon

Freek en Joke

Govert wat fijn om te lezen van de positieve uitslag.
Nu nog wel een spannende tijd voor jullie allen.
We leven met jullie mee en veel succes.!!
Trouwens Ajax heeft ook gewonnen! ????

Hem en Koos

Het gaat de goede kant op. Fantastisch dat het zo allemaal mogelijk is. We duimen voor je..

ood

jee, wat spannend allemaal. aan de geoogste stamcellen zal het niet liggen en aan jou zeker niet Govert.
op naar het volgende. veel succes.

Mirjam

Wat een geweldig resultaat tot nu toe, dat geeft de burger moed zullen we maar zeggen! Vanaf nu weer tellen in de plus dus ook de positieve kant op met die cellen!!!!! Zo te zien wordt er goed voor je gezorgd en zo hoort het ook.....óp naar de 26e en veel succes met je rebirth.

Jan en Ingrid

Goed nieuws vanuit Mexico!!!! Je weet waar je het allemaal voor doet.....maar dan toch zijn het ook zware dagen voor jou Govert maar zeker ook voor Elly aan de zijlijn. De helft van de wedstrijd is gewonnen zet m op voor de 2e helft!! Dan wordt de 3e helft echt een feest!!!! Succes X

Leny

Hallo Govert en Elly,

Geweldig om te lezen dat alles prima verloopt. Heel veel succes in deze laatste weken van behandeling.

Groetjes Wim en Leny

Carla

Hoi Govert en Elly
Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat. Heel veel sterkte de komende tijd.
Wim en Carla

Cecile Vertegaal-Hak

Wat fantastisch leuk om jullie zo precies te volgen! Alsof je er zelf bij bent. En wat verwoord je het allemaal goed en duidelijk, Govert! Ik ben zo blij voor jullie dat het nog steeds zo goed gaat.
Heel veel sterkte met het vervolg van de behandeling! xxx

odette

Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Wat lijkt Quinn trouwensop Vincent, toen die ongeveer net zo oud was .

Marion Reefs

Gisteren gekeken naar 'met de kennis van nu' het verhaal van Hans Sibbel. Hij heeft ook een stamceltransplantatie gehad weliswaar voor een andere ziekte. Was ontzettend onder de indruk, maar wat moet dit geweldig zijn toen het weer je lichaam in vloeide. Fijn dat we mee mogen lezen hoe het jullie vergaat samen, want ik denk ook regelmatig aan Elly ga er maar aanstaan als partner. Succes met de tweede helft.
de link van die uitzending, ik weet natuurlijk niet of dit zo ook bij jou gaat.
http://www.dekennisvannu.nl/site/special/De-wonderlijke-genezing-van-Hans-Sibbel/31

fam.wipprecht

weer goed nieuws zeg! ga zo door en veel succes de komende tijd met zijn tweeen daar in jullie appartement in mexico! groetjes en x de wippies

Carel

Goed om te horen dat het je zo vergaat. Sterkte de komende dagen en weken.

Ederveen

Fijn dar het allemaal zo goed aan het lopen is!!????

Mirjan

Fijn om te lezen dat alles goed gaat en volgens planning. Nu deel 2 van de reis. Heel veel sterkte en voorzichtig aan, pas op voor de verkoudheidjes. Groetjes

Thomas

In gedachte natuurlijk elke dag bij jullie fijn dan ook nog eens te mogen delen in de goede berichten.Ga zo door in het positief zijn,hier branden regelmatig kaarsjes.Dikke knuffel van mij.tot horens.

Frits en Nellie

Ongelooflijk dat zoiets allemaal kan!
Nu zorgen dat je geen infectie krijgt. Alle sterkte toegewenst voor jullie beiden voor de 2e helft daar in Mexico.

Regy

Dat je maar goed door de neutropene fase mag komen, wij hebben ook geproost op je/jullie rebirth.

Anja Hendriks

Hoi govert en elky,super om te lezen en dat het allemaal voorspoedigverloopt,heel veel succes met de laatste loodjes en hopenlijk kunnen jullie de tijd binnen goed doorbrengen.Succes

Theo en Bets

Pas nu zijn we er achter gekomen dat wij jullie kunnen volgen sorry. We beginnen maar bij dit laatste bericht en tevens voorlopig een goed bericht. Wij hopen van ganser harte dat het de komende dagen de kracht kan vinden om te herstellen. Je bent een Superman en bijgestaan door een Supervrouw. Hou je taai!!!

Irene van Boxtel

Heb je verslag bij Theo en Hilde gelezen en was erdoor ontroerd ben erg trots op jullie en erg blij ik hoop dat het zo voortzet. Ook wil ik jullie alvast feliciteren met de 49 ste verjaardag van Elly . Heel veel succes verder en tot snel . Liefs tante Irene ?????????

Hans Evers

Hoi Govert en Elly, met plezier lees ik dat het jullie goed gaat en dat de behandeling tot nu toe voorspoedig verloopt. Had je in de tussentijd niet beter Spaans kunnen leren in plaats van naar PSV kijken? Daar heb je in Mexico tenminste wat aan.... Sterkte met de quarantaine straks. Nu komt de opbouwfase, dat is toch de betere helft.
Groeten en alle goeds, en tot ziens eerstdaags weer. Ondertussen wordt het hier een beetje warmer, dus als jullie terugkomen is de overgang niet zo groot.

Debby

Toppie wat een oogst!! SUPERNIEUWS!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!