Govert & Elly in Mexico

In quarantaine.

Vanaf het terugkrijgen van de stamcellen (zondag 12 februari) kan de fase van quarantaine aanvangen, Niet direct en het kan ook nog per persoon verschillen. Mede afhankelijk van de invloed van de chemo is dit bij de ene persoon eerder dan bij de andere. Vanaf nu houdt men ons extra in de gaten wat de gezondheid betreft. Ik krijg nu vanaf dinsdag 14 februari t/m in elk geval woensdag de 22ste elke dag 's morgens om 7.00 uur een spuitje om de stamcellen in het beenmerg wat sneller te laten groeien dan normaal. Zodat deze in een iets hoger tempo weer voor "goed" bloed kunnen zorgen. Men controleert dan ook mijn bloeddruk, pols en temperatuur. Die zijn bij mij nog steeds altijd perfect geweest. En om de anderste dag (totaal 5 keer) komen ze ook rond 7.30 uur in ons appartement bloed prikken. Dit wordt dan onderzocht, met name ook op de hoeveelheid witte en rode bloedlichaampjes. Zo kunnen ze precies monitoren hoever ik ben met de afbraak/opbouw van mijn bloedwaarden. En kan men zonodig bijsturen met medicijnen of wat dan ook. Als men 's morgens bloed heeft afgenomen dan worden we 's middags om 14.30 uur opgehaald en gaan we naar het ziekenhuis (10 minuten rijden) en bespreken we de uitslag met de dokter die me ook weer controleert.

Voor de rest is het binnenblijven en rustig aan doen. Dat valt tot nog toe niet tegen. Bovendien moeten we de hoogste prioriteit geven aan de hygiëne. Elke dag compleet andere kleren, deurkrukken en lichtknoppen etc. extra afdoen met alcohol, ontelbare keren de handen wassen, elke dag beddengoed verschonen etc. En ik moet heel goed uitkijken wat het eten en drinken betreft, alles goed koken. Bezoek (poetsvrouw, bloed prikken, injecties) moeten mondkapjes dragen als ze bij ons binnen komen. En andersom moeten wij zelf mondkapjes dragen als wij naar buiten gaan.

De eerste mede-patienten hebben inmiddels hun haren afgeknipt of geschoren. Mister chemo doet zijn werk. Ik heb mijn haren al bijna 2 weken niet meer geschoren, ik heb nu meer haar dan dat ik het afgelopen jaar ooit heb gehad. Maar ook ik kom nog wel aan de beurt wat dat betreft. Maar ik kan me voorstellen dat dit met name voor de vrouwelijke mede-patiënten best wel een "ding" is.

Nou dat was het dan weer voor even. Morgen is natuurlijk Elly haar verjaardag. 49 jaar alweer, op naar Sara, dat gaat volgend jaar in elk geval helemaal goed komen.

Groeten,

Elly en Govert.

Frans en Wilma Kersten

Met veel plezier lezen wij jullie verhaal van dag tot dag. We hebben bewondering voor hoe jullie dit samen doen.
Wij wensen jullie een mooie verjaardag toe en hebben er het volste vertrouwen dat jullie dit samen klaarspelen.

Peetersjes

Nou, de laatste fase in! Wederom toch spannend.. hopen dat de cellen hun werk goed doen, en zich flink gaan vermeerderen!
We denken veel aan jullie, maar dat kan ook niet anders met ons geskype en geapp...
Dikke kus van ons viertjes. Xxx

Petra

Fijn om met jullie mee te kunnen lezen en leven. Toch een mooie verjaardag voor Elly morgen. Volgend jaar een knalfeest voor Sara en terugkijken op deze periode als een succesvolle wending irt die stomme ziekte.
Wens jullie het allerbeste

Ans van Well

Govert en Elly, houdt de moed erin, zo te horen doen jullie dat zeker. Gelukkig hebben jullie nog wat uitstapjes kunnen maken want nu zit je aan jullie appartement gekluisterd, hopelijk blijf je je goed voelen, en gaat het daarna snel de goeie kant op. Sterkte met alles.
En voor morgen alvast proficiat en maak er een klein feestje van!

fam wipprecht

goed om te horen dat het voorspoedig gaat en we wensen jullie morgen een gezellige verjaardag toe:)gr. de wippies

Ella

Ik lees iedere keer jullie verhaal, fijn dat het tot nu toe zo voorspoedig gaat. Hopelijk blijft het zo goed gaan.
Ik wens jullie nog heel veel sterkte de komende tijd.
En Elly, ondanks alles toch een fijne verjaardag, en maak er wat van.
Groetjes,
Ella

Henk en Lilian

Hoi Govert en Elly in het verre Mexico. Hopelijk blijft het allemaal zo voorspoedig en volgens planning verlopen. We leven met jullie mee en hopen op het allerbeste. Elly een hele fijne verjaardag morgen en maak er samen wat van... Groetjes uit Sambeek

Hans Evers

Alvast proficiat Elly! En je mag Govert toch over z'nne bol aaien of niet? Misschien moeten we in het klooster ook maar van die mondkapjes gaan gebruiken. Staat goed en als dat de griepbacillen buiten de deur houden kan ...
Groeten, Hans

Lisa Repkes

Hey Govert en Elly,

Van Sabrina heb ik de link gekregen naar jullie blog en lees inmiddels braaf al jullie verhalen. Ontzettend moedig hoe jullie deze periode doorlopen en doorstaan. En erg fijn om te horen dat jullie dit avontuur niet voor niets lijken te maken en alles volgens 'plan' gaat. Nog even doorzetten! Morgen ondanks alles een fijne verjaardag toegewenst Elly!

Lieve groetjes en veel succes komende tijd!

Paul & Lisa

Jolanda

Hoi Govert en Elly, Heel fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie verblijf in Mexico en dat het tot nu toe voorspoedig is verlopen hopelijk dat de laatste weken ook zo voorspoedig verlopen. We wensen jullie nog heel veel succes. En Elly alvast van harte gefeliciteerd en maak er samen een klein gezellig feestje van.???????? Groetjes Jolanda en Ruud

ood

Elly, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. zonder het thuisfront maar gelukkig wel samen met Govert.
En Govert, dat kale bolleke staat je prima.

Nelleke Vonk

Elke dag in gedachten. Proficiat Elly met je verjaardag en succes met alles. Lieve groet xxx

Sonja

Jullie zie er wel tof uit zo met de mondkapjes :). Elly proficiat.

annelies roelandt

Hallo, dag Govert en Elly,

Jullie hebben precies al het carnavalsmasker opgezet. Elly, hiep hiep hiep hoera. Fijn om te horen dat de behandeling niet tegen valt. Jullie voelen wel dat de zusters met jullie meeleven en jullie volgen. Hier brandt regelmatig een kaarsje. Met de allerhartelijkste groetjes van alle zusters . Annelies (zr. Rini staat hier naast mij)

Debby

Hieperdepiep HOERA....Proficiat!!
Maar er een super speciale verjaardag van Elly! Samen komen jullie er wel!
Dikke knuffel....

Hans en Rietje Schijndel

Wij zijn blij dat alles zo goed verloopt. Natuurlijk ook proficiat met de verjaardag van Elly.
Wij wensen jullie samen nog vele jaren. Tot ziens en sterkte. Hans en Rietje.

Marja

Voor Elly van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het zal een verjaardag zijn die je niet gauw vergeet.
En Govert, dit is wel de fase van het kaarsjes opsteken en enorm duimen voor tastbaar resultaat.
Hartelijke groet, Marja

jose

Wat fijn dat alles tot nu toe goed verloopt! Nog even volhouden.
Elly, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een hele speciale deze keer. Veel sterkte samen nog voor de laatste loodjes, jullie kunnen af gaan tellen.
Groetjes Willem en Jose.

Ronnie

Fijn om zo steeds op de hoogte te blijven, goof veel sterkte en succes. En Elly toch een fijne verjaardag gewenst????

Odette

Fijne verjaardag, Elly!