Govert & Elly in Mexico

laatste deel neutropene fase, dag +6 t/m dag +9

Zoals eerder gezegd gaat de neutropene fase in 1 of 2 dagen na de stamceltransplantatie en duurt deze 7 tot 10 dagen. Tussentijds houdt men dan via bloedafnames bij wanneer je ongeveer op het "dieptepunt" van je afweersysteem bent en wanneer dat je weer in de "veilige" zone (safezone) zit. Dan eindigt ook de quarantaine (eenzame opsluiting in appartement, speciaal voedsel, strenge hygiëne-eisen). In de neutropene fase moet je liefst niets "oplopen".

Maar dat deed ik natuurlijk wel. Vrijdagavond kreeg ik wat lichte koorts. Zaterdagmorgen de dokter gebeld en die heeft ons direct naar de kliniek laten komen. Na enig onderzoek bleek een lichte ontsteking in mijn keel de boosdoener. Hij heeft me toen direct wat zwaardere en extra antibiotica voorgeschreven en ook elke 8 uur een koortsverlager (hele zware paracetamol). Zondag heeft de dokter ons nog in ons appartement bezocht en mij onderzocht. Er was niet echt sprake van paniek maar toch waren even alle hens aan dek, ook bij ons zelf.

Als de koorts niet zou overgaan zou ik opgenomen moeten worden in het ziekenhuis zodat ze met het infuus op ieder moment de juiste medicatie konden toedienen. De koorts heeft tot zondag eind van de middag geduurd, toen bleef de koorts gelukkig weg. Ongelofelijk, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst koorts had en nu heb ik het op het meest slechte moment wat je maar kunt bedenken.

Dinsdag (dag +9) hebben ze 's morgens weer bloed afgenomen en 's middags zijn we allemaal weer naar de kliniek gegaan. Voor iedereen was er het goede nieuws dat de neutropene fase voorbij was. Iedereen had zelf weer voldoende witte bloedlichaampjes aangemaakt zodat de weerstand/immuunsysteem weer boven de veilige grens zit. Het huisarrest is opgeheven en de strenge hygiëne maatregelen kunnen naar beneden worden bijgesteld. Iedereen blij.

Petje af voor de doktoren hier, volgens mij weten zij echt alles op het gebied van gezondheid. Dokter Gomez en dokter Elias zijn wat mij betreft echt ongekend goed. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Elke patiënt wordt gevraagd om op een grote wereldkaart een speld te prikken waar je vandaan komt. Wij zijn de 4de lichting hier in Monterrey, er zijn hier tot en met ons nu 18 mensen van over de gehele wereld behandeld. Ik ben de 2de Nederlander, mijn speld staat op de wereldkaart nagenoeg op dezelfde plaats als van een man uit Boekel waar we vooraf ook al contact mee hadden.

Wordt vervolgd...

Reacties

Reacties

Nelleke Vonk

Het is allemaal zo spannend vooral voor jullie. Maar ook aan de zijlijn voel ik dat zo. Dus ik ben blij met jouw goede en deskundige dokters, die samen vechten met jou om er iets beters van te maken. En jij/jullie schrijven een geweldig mooi verslag, steeds opnieuw. Misschien een idee...... Nou, ik wens jullie weer heel veel succes op naar het " ontslag" van deze categorie. Zo dapper!
Liefs Nelleke

Guy en Henk

Fijn te lezen dat alles de goede richting op gaat en onder controle is. Hier leven we met jullie mee!

Marion Reefs

Toppers zijn jullie en wat goed dat jullie dit delen, voor de mede MS patiënten in Nederland toch weer een lichtpuntje. Ik spreek de hoop uit dat er niet meer teveel spelden op de landkaart erbij komen omdat de behandeling in Nederland ook mogelijk gaat worden. Wat geweldig ook om de + voor de dagen te zien. Groetjes vanuit hier ook van Leon

mar10

Jammer van de klachten , maar zoals je zelf aangeeft ze zitten er boven op dan moet het goed komen , gezond en goed eten veel vitamine E gebruiken en frisse lucht . Elly zorg ook goed voor je zelf. toi toi kanjers. Liefs Martien.

Leny

Hallo Elly en Govert,
Als er een bericht van jullie binnen komt ben ik altijd benieuwd hoe het met jullie gaat. Als je dan leest dat Govert koorts heeft gehad is het schrikken. Gelukkig is dat weer voorbij en zijn de doktoren erg kundig. Fijn om te horen dat het met de groep goed gaat en dat de behandeling bij iedereen aanslaat. Tot gauw.

Groetjes van Wim en leny


Petro en Angelique

Hallo Govert en Elly,
Dag voor dag weer een stapje dichterbij het eindpunt van de behandeling. Wat zal het fijn zijn om straks weer richting Nederland naar jullie kinderen en familie te gaan.
Fijn dat er zoveel vertrouwen is in de doktoren, dat doet goed. Heel veel kracht nog voor de laatste stappen.
Gr.
Petro en Angelique

Nina en Mat

Joehoeeeeee!!!!!!!

Hans Evers

Na zo'n spannende dagen hoop ik dat jullie nu echt merken dat het de goede kant op gaat. Nog effe en dan: naar huis!

Ederveen

Fijn om te lezen dat het weer beter gaat!!Wat een spanning moet dat weer geweest zijn!!

Thomas

Duimpje omhoog lieverds.

fam wipprecht

fijn om te horen dat jullie in goede handen zijn daar in mexico! op naar de eindstreep! x de wippies

JPeter Hendrikx

Dat ziet er zo te zien erg goed uit, nu naar de finish, en dan weer naar huis. Zal weer een hele omschakeling zijn. Ik heb een vriend in NZ die er ook interesse in heeft, kun je meeat information opsturen met de kosten via mijn email?

ood

ik vond het al spannend om te lezen, wat moet dat voor jullie dan wel niet geweest zijn.
gelukkig alles nu weer goed.

Gonny Stroeken

Ha Govert en Elly, na een spannende tijd komt het einde nu toch in zicht en zien de resultaten er goed uit. Dat moet vertrouwen geven! Alle goeds voor de laatste dagen. Een heel goede reis terug naar ons koude kikkerland waar nu een westerstorm met veel neerslag raast. Veel groeten.

Frank

Hoi fijn dat het toch weer goed afgelopen is want lijkt me erg spannend om koorts te krijgen op dat moment. Het is een pittige behandeling lees ik en hoor de details nog eens als ik je opzoek als jullie weer thuis zijn. Nog even volhouden , tot binnenkort gr Frank

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!