Govert & Elly in Mexico

Dag +10 t/m dag + 12, de terugreis is in zicht.

Op dag +10 heb ik het laatste infuus gehad. Het is een infuus met Rituximab wat er voor moet zorgen dat de laatste achtergebleven resten van mijn oude immuunsysteem ook nog worden aangepakt. Ik heb dit infuus nog 5 keer vaker nodig, elke 2 maanden na 22 februari (ongeveer). Helaas kan ook dit niet in Nederland en zal ik hiervoor dus nog 5 keer op en neer moeten naar Londen, waar dit gelukkig wel kan.

Vanaf dag +11 hebben we geen officieel programma meer, feitelijk hebben we nu 2 dagen over die we eventueel wel nodig zouden hebben gehad als de behandeling wat anders was verlopen (complicaties, minder snelle groei stamcellen en witte bloedlichaampjes etc.). 2 patiënten zijn dan ook inmiddels naar huis. Met de overige 4 hebben we op dag +11 dan toch nog maar een keer de toerist uitgehangen. We zijn naar het oude centrum van Monterrey geweest, hebben de kathedraal bezocht en wat souvenirtjes gekocht. Voornamelijk voor de middag, het is hier op het moment 34 graden.

Wellicht is het ook nu het moment om al even terug te kijken en e.a.a. te overwegen. We zijn nu bijna 4 weken in Mexico, ongeveer de andere kant van de wereld. 7 keer bloed geprikt, 8 infusen gehad en 22 injecties, ik lijk wel een speldenkussen. En dat voor een behandeling die in Nederland (nog?) niet kan, erg pittig en zeker niet zonder risico's. Met een slagingskans van 80% op het stopzetten van het progressieve ziekteproces. En met heel veel geluk zelfs nog enige verbetering. Wat mij betreft hebben we dit allemaal zeer weloverwogen ondernomen. Mijn motto: Ik heb liever spijt van iets wat ik wel gedaan heb ipv spijt van iets wat ik niet heb gedaan. En vooral de onzekerheid wat de toekomst zal brengen zonder hier al het mogelijke zelf aan te hebben gedaan is voor mij onaanvaardbaar. Dat hebben we nu in elk geval geregeld. De rest is afwachten. Ik ken diverse mensen in Nederland en ik heb hier ook mensen ontmoet die al behoorlijk door vadertje MS zijn aangepakt. Zij waren voor mij de beste motivators om dit te ondernemen. En wat ik ook als prachtig heb ervaren is de motivatie binnen onze groep om deze behandeling waar te maken en te doorstaan. Iedereen moet zelf voor zijn eigen kosten opdraaien (heel veel geld), zelf gespaard, familie of via crowdfunding of wat dan ook. Maar ik denk dat iedereen dit zou kunnen, zeker met de mogelijke slechte omstandigheden in het onzekere vooruitzicht. Voor mij was dit tot nog toe de heftigste en meest ingrijpende gebeurtenis in mijn hele leven. En hopelijk zal het nog ooit mijn beste investering aller tijden blijken. Dit zou nooit gelukt zijn zonder Elly, dat hoef ik denk ik verder niet toe te lichten. Maar ook de thuisblijvers, onze kinderen met aanhang, (schoon)moeder, broers en zussen en hun kinderen hebben het moeten weten en ook mee moeten beleven. Dat is soms misschien nog wel erger dan het zelf allemaal moeten ondergaan. En alle vrienden en overige familie en bekenden en volgers van ons reisblog (meer dan 100) waren ook onontbeerlijk. En het begrip van onze werkgevers mag hier ook zeker niet worden vergeten. Allemaal hartelijk dank voor alles. Op dit moment kunnen we met geen pen beschrijven hoe graag dat we naar huis willen.

Als het goed is komen we zondag met carnaval thuis. Dan begint wat mij betreft deel 2 van het proces, aansterken en revalideren. Ook best spannend en benieuwd hoe dit gaat verlopen. Nog opletten met het eten en ook de hygiëne blijft vooral in het begin een aandachtspunt. Extra bloedcontroles en nieuwe inentingen over enige tijd. Grote groepen mensen en/of zieke mensen ontmoeten moet ook niet gebeuren. We moeten en willen de maand maart in elk geval even heel rustig aan doen. Minimaal bezoek, alleen op afspraak. Maar telefoontjes of andere vormen van overleg zijn uiteraard van harte welkom. En afhankelijk van hoe het verder gaat zullen we ons weer gaan mengen in de leefwereld waar we zo graag onderdeel van willen blijven.

Morgen en/of zondag komt hier alweer de volgende lichting van 6 patiënten, waaronder een Nederlandse jongeman van 27 jaar jong.

We zullen volgende week nog 1 laatste reisverslag plaatsen.

Wordt dus nog 1 keer vervolgd.

JPeter Hendrikx

Groot en goed nieuws, Govert en Ellen, strekte in deze laatste stage, en alvast een goede reis terug naar Nederland.

Monique Rothof

Mooi geschreven, Govert! Een goede reis terug samen, op naar de toekomst!

Karin

Heel veel respect voor jullie! Fijn dat we via de blog op de hoogte gehouden worden, telkens weer een mooi verhaal. Een hele goede terugreis, op naar Groeningen voor een spoedig herstel.

Gabriël, Kirsten en Nora

Wow Govert, mooi geschreven.. We kunnen niet wachten tot jullie terug zijn !! Neem je Elly aub wel mee naar huis? Je weet dat ik niet zonder m'n allerliefste zus kan. Alvast een goede reis naar huis.

Groeten Gabriël, Kirsten, Nora en Lex

Mat, Nina, Loes en Guus

Lieve Elly en Govert!
Idd, wat mooi geschreven! Ook wij kunnen niet wachten om jullie weer te zien! En dan eindelijk "live" fysiek, contact ;-)
Tot snel! Xxx

Dorothe en Martien

Fijn om dit allemaal te horen
jullie zij ook 2 geweldige toppers
heel veel geluk en goed herstel toegewenst

we hopen jullie weer snel te zien.
heeeeeeel veel warme knuffels van fam Aarts

Wim en jo

Super dat jullie dit samen hebben mogen en kunnen doen, de rest komt ook goed !

Hilde en Theo de Graauw

Hallo Govert en Elly

We zijn erg blij dat we jullie zo goed hebben kunnen volgen en ook erg trots op jullie. Jullie hebben veel moeten doorstaan en wij hopen ook dat het resultaat gaat geven. Heel veel sterkte en een hele goede reis naar huis.

Groetjes en veel liefs Theo en Hilde ???????????????

Hkx

Veilige en goede vlucht huiswaarts! Wat zal de rest van jullie gezin blij zijn als jullie er weer zijn!!!

Nelleke Vonk

Lieve Govert en Elly,
wat prachtig geschreven. Het is jullie zo gegund dat ook het vervolg zo goed en mooi mag zijn. Dat wens ik jullie van harte toe. Dank je wel voor weer een mooi geschreven weergave, ook van je gevoelens, dat wij mee mochten op jullie pad en deel mochten uitmaken van jullie spannende zoeken naar gezondheid. Ik wens je/jullie een goede afsluiting in Mexico , goede terugreis en een mooie thuiskomst! Liefs, Nelleke xxx

Ella

Wat mooi geschreven, toch mooi dat wij in een stukje van jullie leven mochten meekijken en meebeleven. Heel veel succes voor het herstelproces. Een hele goede en fijne terug vlucht. Groetjes Ella.

Nellie en Frits

Iedere dag weer gekeken of er weer een nieuw stukje aan jullie blog was toegevoegd. Zo spannend en moeilijk allemaal en zo mooi verwoord. Petje af voor jullie en we wensen jullie een goede thuis- en toekomst.
Groet Frits en Nellie

ood

jullie verslagen lezen als een boek en dan een heel spannend boek.
nu nog een goed einde maar dat komt zeker.

Carel - Diny

Beste Govert en Elly,

Hartelijk dank dat wij jullie mochten en konden volgen op jullie blog. Respect voor dit avontuur en alles wat het met zich meebracht. Heel veel sterkte nog de komende tijd en een goede reis naar huis. Wij hopen dat het revalidatieproces en alles wat daarbij hoort goed zal verlopen.
heel hartelijke groet,
Diny Carel

Radboud en Vera

Zeer onder de indruk over jullie tekst 'terugkijk-overweging'. Als ongewilde ervaringsdeskundigen spreken jullie je uit en geven inzage in hoe jullie in het leven staan. Respect ! Een goede terugreis toegewenst.

Jan en Ingrid

Govert en Elly
Hebben jullie belevenissen gevolgd en dan nu eindelijk huiswaarts. Heb ongelooflijk respect voor de wijze waarop jullie hiermee omgaan. Ook je verslaglegging dwingt respect af en geeft stof tot nadenken.......waar hebben we t over... groet en hopen jullie weer te zien wanneer je herstel t toelaat
Jan en Ingrid

Huub en Tineke

Wat een aparte carnaval moet dit zijn voor jullie, wat een bewondering voor zoveel moed, grandioos.
We hopen jullie weer snel te horen en dan op Hollandse grond, goede reis liefs Huub en Tineke

Ederveen

Welkom thuis zondag!!

anja hendriks

Heel fijn om te lezen dat het xo voorspoedig verloopt,heel veel succes met het verdere herstel en een goede terugreis.Groetjes anja

fam wipprecht

we hebben ontzettend met jullie meegeleefd door al jullie verhalen in Mexico en we zijn blij voor jullie dat jullie weer lekker naar jullie kinderen kunnen en familie in Groeningen! we spreken elkaar gauw weer xxxx de wippies

Frieda

geweldig dat alles zo goed is verlo0pen En een heel goede reis, en ga lekker genieten.

Susan uit Breda

Wat fijn dat de behandeling zo goed is verlopen. Goede reis naar huis en een voorspoedig verder herstel wens ik jullie. Doe het rustig aan! Hartelijke groeten.

Nicolette Arts

Goede terugreis!

Mirjan

Welkom thuis. Neem de tijd om volledig te herstellen. Geniet van het leven. Groetjes

Sonja

Wat een goed nieuws. Welkom thuis en ik neem snel contact op.

Thomas.

Houden van elkaar is heel mooi maar gaan voor elkaar is echte liefde.Dikke knuffel Thomas

Marion Reefs

Als het goed is inmiddels welkom thuis en zorg goed voor jullie rust. Vol bewondering hoe jullie deze uitdaging aangegaan zijn en een inspiratie voor vele andere.

Ria en Jos

Alweer thuis in het vertrouwde Groeningen. Oost west thuis best!
Indrukwekkend om jullie verhaal te lezen en wat jullie moeten en vooral kunnen doorstaan. RESPECT
Wij wensen jullie een rustige goed herstelperiode toe en tot gauw ziens.