Govert & Elly in Mexico

Govert en Elly gaan naar Mexico, hierbij wat informatie vooraf.

Hallo en welkom op ons reisblog!

Zoals jullie wellicht al hebben vernomen gaan we binnenkort naar Mexico voor een speciale behandeling tegen de MS van Govert.

We vertrekken zaterdag 28 januari en komen zondag 26 februari (carnavalszondag) terug.

Het doel van de behandeling (HSCT) is om de progressieve MS stop te zetten, de kans van slagen met deze behandeling is ongeveer 80%. In het gunstigste geval zijn er zelfs mogelijkheden tot verbetering van bepaalde ziekte symptomen.

Tot voor kort gingen wij er vanuit dat de behandelmethode HSCT niet geschikt zou zijn voor de behandeling van de soort (PP)MS die Govert heeft. Echter begin november 2016 kregen we contact met iemand uit Boxmeer die voor een soortgelijke behandeling nu (januari 2017) in India (New Delhi) verblijft. Hij heeft echter de vaker voorkomende vorm van MS, nl. (RR)MS waarvan wij wel wisten dat een HSCT behandeling hiervoor geschikt kan zijn. Hij wist ons echter te vertellen dat er wel degelijk ook mensen met (PP)MS middels HSCT worden behandeld. Op dat moment (november 2016) werd er toevallig iemand uit Boekel met (PP)MS behandeld in Mexico. Ook daar hebben we contact mee gezocht en vanaf toen kwam alles in een stroomversnelling.

We hebben contact gezocht met Mexico en die reageerden heel snel en positief. De wachttijd was op dat moment 8 maanden maar er was ook de mogelijkheid om op een zogenaamde "cancellationlist" (afvallerslijst) te gaan staan. Dat we dat wel wilden hebben we bevestigd op zaterdag 26 november en op dinsdag 29 november kregen we al de toezegging dat we op 30 januari 2017 terecht konden. Beter en sneller kan bijna niet.

Vanaf dat moment is alles in een stroomversnelling gekomen. Govert is op 14 december nog even geopereerd aan zijn hart, dit was al gepland, er is (preventief) een gaatje in de wand tussen de linker- en de rechterboezem dicht gemaakt. En bij de kaakchirurg zijn er nog 2 ontstekingen behandeld en een kies getrokken. En op 2 januari hebben ze nog een MRI-scan gemaakt die mee moet naar Mexico.

En nu dus heel binnenkort voor 4 weken naar Mexico, we zijn nog nooit zo lang van huis geweest. Een HSCT behandeling tegen MS gaat grofweg als volgt in zijn werk.

De eerste dag is informatief en wordt er onderzocht of je de behandeling lichamelijk wel aan kan. Dag 2 en 3 volgen dan al de eerste 2 chemo behandelingen (infuus). Daarna en tussendoor spuiten en medicijnen om de stamcellen goed te laten groeien. Rond dag 11 worden de stamcellen bij Govert "geoogst" (aferese) middels een soort van dialyse-apparaat en bewaard in de vriezerom later weer terug te zetten. Dag 12 en 13 wederom 2 chemo behandelingen. Op dag 14 worden de geoogste en bewaarde stamcellen weer teruggeplaatst middels infuus. Daarna volgen 10 tot 12 dagen van quarantaine en controles. En dan hopelijk MS-vrij terug naar Nederland maar dat weten we pas later.

Gisteravond (zaterdag 21 januari) werden we aangenaam verrast door onze kinderen en directe familie. Ze hadden een soort van afscheidsfeestje met een Mexicaans tintje georganiseerd bij Riet thuis. Met als klap op de vuurpijl een visuele aaneenschakeling van gelukswensen van diverse familieleden, vrienden en bekenden. Erg leuk, we hebben er van genoten. Erg fijn om zo aan ons avontuur te kunnen beginnen.

We zullen via dit blog regelmatig iets van ons laten horen en zien.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of ander nieuws op ons blog staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Leuk dat jullie met ons meeleven en meereizen!

Groetjes,

Govert & Elly

Nina

Zo, het begin van een groot avontuur is gemaakt!
Succes, kracht, sterkte en alles wat er natuurlijk bij hoort ????... tot Skypes, apps, mails of blogs... dikke kus van Mat, Nina, Loes en Guus ??????????

Nina

Oops... bepaalde tekentjes erkent hij niet. ;-)

Carla

Hoi Govert en Elly

Wij gaan jullie zeker volgen.
Lieve groetjes van Wim en mij

Wim en jo

Wij wensen jullie heel veel sterkte toe

Leny en Wim

Hallo Elly en Govert en kinderen,

Vanuit Boxmeer gaan wij jullie volgen en wensen jullie heel veel kracht. Voor je gezondheid heb je alles over en zijn geen grenzen te ver.

Groetjes Wim en Leny

paul en ood

jullie gaan er voor, geweldig.

Jos en Ria Beckers

Het was fijn om gisteren bij jullie te zijn!
Super leuk dat jullie gisteren door familie en vrienden op z'n Mexicaans verrast zijn.
Nogmaals, een goede "rebirthing" gewenst!

Fam de Graaff Geldrop

Zoals Govert ook al niet "voor een gat te vangen was "m.b.t. zijn hart gaat ook dit jullie lukken.
Groeten Tineke en Huub.

Erny Verniers

Succes, kracht, en veel sterkte,
We houden contact.

Liefs Erny & Geert.

Jan en Ella

Hoi, Govert en Elly, ook wij gaan jullie volgen. Heel veel succes en sterkte daar in Mexico. Wij denken aan jullie. Groetjes,
Jan en Ella

Radboud en Vera

Fantastisch om te zien hoe jullie hier samen in staan !
We zullen jullie graag volgen op deze 'reis'.
Succes gewenst en veel sterkte.!

anja hendriks

Mooi geschreven en wens jullie heel veel sterkte en een goede reis.

Ederveen

Heel veel sterkte n jullie en gan voor!!

Nelleke Vonk

Lieve Govert en Elly, ga je pad en kom veilig en gezond weer thuis! Liefs Nelleke

FJJ Pothoff

Nou Govert en Elly, doe je best! Wat een avontuur en oh, wat spannend deze trip.
We wensen jullie heel veel succes, geluk en uiteindelijk gezondheid en zullen met spanning jullie blog volgen. We duimen voor jullie!
Liefs Frits en Nellie

Winfried

Heel veel sterkte! En we gaan er van uit dat het heel wat gaat opleveren voor jullie!

fam.wipprecht

wat een ontzettend leuk idee van de kids en familie , kunnen jullie nog nagenieten in mexico van deze dag!heel veel succes in mexico!

Marijke van Es

Wat een goed idee! Zo kunnen wij jullie op de voet blijven volgen.
Een goede reis, sterkte in de komende zware weken en ik hoop dat het brengen zal wat je er van hoopt.

Sonja van den Heuvel

Heel veel succes. Fijn dat we kunnen volgen hoe het met jullie gaat.

Marja

Wat enorm fijn dat wij op deze wijze met jullie mee mogen reizen!
Heel veel succes!

Mirjam

Wij gaan jullie zeker volgen! Hele goeie reis en veel succes en sterkte met deze ingrijpende behandeling. Zet hem op Govert, jou krijgen ze niet zomaar klein....go for it!!!!!

Petro en Angelique van Bergen

Wij wensen jullie heel veel kracht en sterkte toe Govert en Elly.
Met het doorzettingsvermogen van Govert gaat dit lukken!!
Fijn dat we op deze wijze het verhaal kunnen volgen.

Mirjan Derks

Goede reis voor jullie en toi toi toi. Fijn om jullie zo te kunnen volgen. Groetjes

Theo en Bets

Jullie weg gaat niet over rozen, maar de doorns zijn er vanaf nu dat je die geweldige stap gaat ondernemen.
Wij wensen jouw en Elly en de kinderen heel veel sterkte en wij steken voor jullie een kaars op.
Kom gezond terug.

Iwan en Regy

Lieve buren/vrienden,
Alle goeds en voorspoed gewenst met de behandeling van Govert en dat nog eens ver van huis. We volgen jullie via deze weg en zijn er voor jullie als je het wil. We missen jullie een maandje in de achtertuin, maar gaan er vanuit jullie snel weer te zien. Op naar een mooie lente/zomer.
Remco en Lise, de achterdeur is altijd open.
Groeten, Iwan, Regy, Tom, Gijs en Rens

JPeter Hendrikx

Grandioos en goed om te zien hoe jullie hier mee omgaan. Kimberly en ik wensen jullie veel strekte toe, en tot ziens op een reünie in Nederland

Jolanda Cornelissen

Govert en Elly we willen jullie nogmaals via deze weg heel veel sterkte en succes toe wensen voor deze spannende tijd in Mexico. Een goede reis en dat alles heel voorspoedig mag verlopen. En natuurlijk voor de thuis blijvers ook heel veel sterkte. Lieve groetjes Jolanda en Ruud.

Sophia Denen

Hallo Govert en Elly.
Ik wens jullie heel veel sterkte en succes in Mexico.
Ik blijf aan jullie denken.
Groetjes Tante Sophia.

Sophia Denen

Hallo Govert en Elly.
Ik wens jullie heel veel sterkte en succes in Mexico.
Ik blijf aan jullie denken.
Groetjes Tante Sophia.

Monique Rothof

Een goede vlucht en heel veel sterkte en moed toegewenst en heb vertrouwen in een mooie toekomst! Gr. Monique Rothof

Gabriël, Kirsten, Nora en Lex

Lieve Govert en Elly,

Erg fijn dat we vandaag nog ff bij jullie waren om "afscheid" te nemen. We wensen jullie een hele voorspoedige reis naar Mexico, en veel succes en sterkte gedurende jullie verblijf (en daarna natuurlijk ook).

We houden contact via alle beschikbare kanalen ;-)

Liefs.. Gabriël Kirsten Nora en een poot van Lex :-)

Patrick, Miranda, Fleur en Finn Kemps

Beste Lieve Govert en Elly,
Heel fijn dat we jullie nog even gesproken hebben!
Hele goeie reis en een top-treatment toegewenst!
Ook voor Lieze en Remco en zijn meisje: hou jullie taai (en pas goed op het huis...;-)....)!
Dikke vette knuffel uit Oirschot,
Miranda, Fleur, Finn en Patrick Kemps

Anita Liebers

Govert en Elly,
Alle goeds gewenst. We volgen jullie. Dikke kus. Fred & Anita

Mirjam

Ja, en dan is het eindelijk zover......heel spannend hoor! Natuurlijk het meeste voor Govert en Elly maar ook voor jullie Remco, Lise en alle zeer direct betrokkenen. Nu begint voor jullie het lange wachten, waarmee wij jullie heel veel sterkte wensen. Gezien alle reacties hebben jullie gelukkig veel steun in jullie omgeving en da's heel fijn, ook voor jullie pap en mam!
Lang leve alle digitale middelen waarmee jullie met hun in contact kunnen blijven, hopelijk horen en zien jullie elkaar weer snel en voor de tussentijd, blijf bezig, dan duurt het wachten minder lang.......???? Hou je taai en wij kijken weer uit naar nieuwe berichten! Groetjes Walter en Mirjam

Gonny

Govert en Elly, vandaag is het een week geleden dat jullie op het vliegtuig stapten naar Mexico. Op naar een betere gezondheid voor Govert. Sindsdien is er veel gebeurd. Heel intense ervaringen en veel emoties voor jullie hele gezin. Heel veel sterkte en goede moed. De steun van zoveel betrokken mensen zal jullie er doorheen helpen. Alle goeds! Gonny

Huub en Tineke

Erg interessant en indrukwekkend wat jullie aan het doen zijn.
Hou vol zou ik zeggen. Is de journalistenschool niet iets voor Lise.
Floortje Dessing achterna?